fredag den 15. maj 2009

Det blev en A-Cat

Jeg har afbrudt af nogle pauser altid sejlet og windsurfet. Det startede omkring 13 års alderen på Årø med en brugt optimistjolle jeg selv satte i stand og syede sejl til på min mors symaskine, hvilket var lidt af en opgave. Indenfor de efterfølgende år byggede jeg en issejler og en katamaran som flittigt blev benyttet omkring øen.

Som 18 årig blev jeg bidt af windsurfing og dyrkede det omkring Årø og senere i Sønderborg. Udstyret har jeg stadig i kælderen men der er for lang tid mellem brug af det.

Jeg havde i løbet af årene lejet diverse katamaraner ifm. ferier, senest i Kroatien og for nylig igen fået lyst til at sejle aktivt igen.

Katamaraner har altid fascineret mig for deres konstruktion i forhold til kølbåde idet man slipper for at slæbe overflødig vægt i form af en køl med sig hvilket betyder større hastighed og lavere dybdegang. Jeg havde besluttet at det skulle være en hurtig racer og havde kigget på nogle ældre CDK 28'er med 4 spartanske køjer. Men de fleste af dem jeg fandt var omkring 20 år gamle og krævede sikkert en del arbejde og penge for at blive optimale. Jeg ville hellere bruge tiden på at sejle og begyndte at kigge på noget nyere og mindre i størrelsesordenen F18 klassen, men da jeg ikke ville være afhængig af at skulle have en gast med faldt valget på en A-Cat der er verdens hurtigste en mands klassebåd. Hastigheder over 20 knob (37 km/t) er ikke ualmindelige.

De fleste andre kapsejladsklasser er "one-design" klasser, hvor imod A-klassen er en udviklingsklasse. Dette betyder at A-Cat'en er blevet en rendyrket High-tech båd med anvendelse af kulfiber og kevlar i produktionen af både skrog og master. Kombineret med innovativt design af både skrog og sejl, har A-Cat'en været med til at skubbe grænserne, så den i dag må anses for at være sejlbådenes "Formel 1".

Jeg kiggede på diverse brugte A-Cat'er men fik et meget godt tilbud på en ny Bimare XJ V1 som jeg ikke kunne sige nej til.

Den kom til Århus for et par dage siden og er nu gjort klar til sin første sejlads.




Data

Wavepiercing skrog der går igennem bølgerne istedet for over hvilket giver mindre duvning og dermed højere fart.

Kulfiber: skrog, roterende vingemast, bom, beams, ror og sværd.

Længde: 5,5 m
Bredde: 2,3 m
Sejlareal: 12,3 m2
Mast: 9 m
Vægt 75 Kg (sejlklar)

Så gælder det bare om at få trænet så jeg kan placere mig godt til kapsejladserne og deltage i VM der kommer til Århus i 2011.

Her ses verdensmesteren australieren Glen Ashby i action:



Min båd er i skrivende stund den første af sin slags i Århus og omegn og ud over at skulle bruges til kapsejladser skal jeg også bruge den til små ekspeditioner med mine unger.

Ingen kommentarer: